010 - 8422334
info@becbouwadvies.nl

HSL en bijgebouwen

Project Info

Project Description

HSL en Trafo gebouwen.

Het transporteren en het verwerken van duizenden vierkantemeters kalkzandsteen vellingblokken beoogde een goede logistieke aanpak.

Vele kalkzandsteen transporten werden in de vroege ochtend door weer en wind begeleid naar de trafogebouwen, om daar in diepe kelders die ver onder het maiveld liggen verwerkt te worden tot compartimenten waar later transformatoren in kwamen te staan om er voor te zorgen dat er voldoende elektriciteit opgewekt zou worden om de treinstellen van de Hoge Snelheids Lijn te kunnen laten rijden.

Het transport in de gebouwen gebeurde in enkele gevallen op de plaats van bestemming via sparingen in de vloeren voorzien van kettingtakels waar mee de kalkzandsteen in de diepe kelders gehesen werdt om later met de hand de wanden te metselen die de traforuimtes vormde.

De vloeren waar op de trafo’s kwamen te staan werden gemaakt van staalplaatbetonvloeren. Dit zjn vloeren die samengesteld zijn uit staalconstructies  en staalplaten waar op weer een betonvloer werdt gestort, om later de trafo’s op deze vloeren te kunnen zetten.

Het was een strijd tegen de klok om de deadlijn te halen, dit door de grote afstanden die afgelegd moesten worden tussen de trafogebouwen om de bouwbegeleiding van diverse werkzaamheden goed te kunnen behartigen. Aangezien de coordinatie van het invullen van deze 4 trafogebouwen alleen onder mijn verantwoording vielen waar bij de gebouwen varieerde van lokatie van Moerdijk tot Mookhoek door naar Puttershoek en als laatste Trafo gebouw Zwijdrecht was hier veel tijd mee gemoeid. Uiteindelijk werdt de strijd door een goede bouwbegeleiding gewonnen en werden de gebouwen binnen de afgesproken tijd opgeleverd.

Foto’s van HSL en bijgebouwen

[gdl_gallery title=”HSL en bijgebouwen” width=”215″ height=”140″ ]